De Schatkamers
De Schatten
De Creaties
De Werkruimtes
Workshops
Advies & Coaching
InspiratieAvond
TeamUitjes
Betty de Vindselaar
BosClown Betteke
Kunstenaar Ratjetoe
Ook voor de Kids
Wat is fijner voor een kind dan zich vrij te mogen Uiten, in beweging en spel, maar ook in expressie via beelden en taal of soms muziek? Te onderzoeken, te experimenteren, grenzen te verleggen? En echt gezien te worden voor wie het is? Bijvoorbeeld zingend en genietend met de BosClown of struinend en Creërend met de Vindselaar of construerend met afval bij de Malle Kunstenaar. Ze gaan out-of-the box en… met dikke pret!
Kinderen staan vaak versteld van hun eigen creativiteit als ze het eenmaal de kans geven. ‘Het hoeft niet mooi!’ roep ik altijd, maar los daarvan: èlke creatie is een Kunstwerkje. Want het kind is eventjes Kunstenaar, ontdekt of voedt een creatief Talent en dat nu eens met ongebruikelijke materialen en gereedschappen. Stel je voor: schilderen met besjes en schelpen, tekenen met zaagsel en zand, snel ’n simpel muziekinstrument maken met afval! Nieuwe creatieve dimensies worden geopend. Je ziet het gebeuren.
Misschien wel het allerbelangrijkste is het Verhaal achter de creatie: het kind krijgt de kans te Vertellen over het eigen proces en resultaat aan de andere kinderen. En om te horen en zien hoe het hèn vergaan is. De begeleiders en docenten neem ik zoveel mogelijk mee op deze educatieve reis, deels ook in opdracht van het management, als onderdeel van een Coachings- of Adviesproject.
Bel of mail me als je meer wilt weten! :-)
Spelenderwijs inzichten krijgen, daar gaat het om. Beleving is veel meer dan iets meemaken of horen vertellen, beleving is een Ervaring opdoen. Grenzen verkennen en verleggen. Omdenken. Niet voor niets is Belevend Leren zo’n belangrijk begrip. Vooral als het gaat met Magie & Plezier.
Hoe doe je Ervaringen op? Met je Zintuigen. En wat is er leerzamer dan Ervaring plus Verwondering? Wat is er mooier dan de Natuur en alles wat zij cadeau geeft gebruiken als onuitputtelijke bron van inspiratie en beleving? Of ontdekken dat je gave dingen kunt maken met… wat je in de Prullenbak gooit? Duurzaam creëren vanuit je hart is genieten!
Mijn Kernwaarden
Wat is fijner voor een kind dan zich vrij te mogen Uiten, in beweging en spel, maar ook in expressie via beelden en taal of soms muziek? Te onderzoeken, te experimenteren, grenzen te verleggen? En echt gezien te worden voor wie het is? Bijvoorbeeld zingend of struinend en creërend met natuur of construerend met afval. Ze gaan out-of-the box en… met dikke pret!
Kinderen staan vaak versteld van hun eigen creativiteit als ze het eenmaal de kans geven. ‘Het hoeft niet mooi!’ roep ik altijd, maar los daarvan: èlke creatie is een Kunstwerkje. Want het kind is eventjes Kunstenaar, ontdekt of voedt een creatief Talent en dat nu eens met ongebruikelijke materialen en gereedschappen. Stel je voor: schilderen met besjes en schelpen, tekenen met zaagsel en zand, snel ’n simpel muziekinstrument maken met afval! Nieuwe creatieve dimensies worden geopend. Je ziet het gebeuren.
Misschien wel het allerbelangrijkste is het Verhaal achter de creatie: het kind krijgt de kans te Vertellen over het eigen proces en resultaat aan de andere kinderen. En om te horen en zien hoe het hèn vergaan is. De begeleiders en docenten neem ik zoveel mogelijk mee op deze educatieve reis, als onderdeel van een Coachings- of Adviesproject.
Bel of mail me als je meer wilt weten! :-)
Zintuigen
Magie & Plezier
Materiaalgebruik
Hergebruik
Actie!
Contact & Reflectie
Als begeleider herken je in mijn kernwaarden vast al meerdere SLO-kerndoelen Kunstzinnige Oriëntatie (met name 54 en 55) en Natuur & Techniek (m.n. 39 en 44 en 45).
Natuurlijk verschilt dat per activiteit. Bij een uitgebreide workshop van Kunstenaar Ratjetoe krijgen bijvoorbeeld ‘Kunst’, ‘Creatie’, ‘Contact & Reflectie’ een hoofdrol, duidelijk met meer verdieping dan bij een kort bezoek van de Vindselaar. En toch zal ik die aspecten waar mogelijk altijd een rol geven, omdat het mijn eigen kernwaarden zijn.
Belangrijk is dat ik altijd ruimte voor improvisatie inbouw om te kunnen inspelen op de situatie en de kinderen. Wat ik niet doe is ‘een vast programma afdraaien’: ‘Magie en Plezier’ blijven centraal, onmisbaar voor mijn benadering van belevend leren. Flexibiliteit is een must.
“Je straalt warmte en compassie uit. Je kan goed luisteren en spiegelen en bent spontaan maar durft ook je eigen onzekerheid te laten zien.”
Eddy